اینستاگرام یکی از شبکههای اجتماعی جدید است که در سالهای اخیر نظر افراد زیادی را به خود جذب کرده است. پس به دلیل کاربران بسیاری که این شبکه در حال حاضر دارا است محل مناسب برای تبلیغات آنلاین محسوب میشود. اگر شما هم دارای کسب و کاری هستید و به دنبال مشتریان بیشتری جهت فروش کالاها یا خدمات خود میگردید حتما تا به حال به داشتن یک پیج در اینستاگرام فکر کردهاید؛ اما برای بازدهی و موفقیت در این شبکه اجتماعی چه کارهایی باید انجام داد؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را به برخی از نکات رونق کسب و کار در اینستاگرام آشنا کنیم.
رونق کسب و کار در اینستاگرام با استفاده از برندسازی
برای آنکه کسب و کارتان را با استفاده از اینستاگرام رونق دهید باید برند خود را داشته باشید. چراکه افراد بسیاری وجود دارند که در این شبکهی اجتماعی مشغول بازاریابی و فروش محصولات مشابه شما هستند؛ پس باید خود را از دیگران جدا کرده و ویژگیهایی داشته باشید که سایر رقبای شما آنها را ندارند. با کپی برداری از افراد دیگر نه تنها به جایی نخواهید رسید بلکه پس از مدتی اعتماد مشتریانتان نیز از بین میرود. در ادامه گامهایی که جهت برندسازی یک کسب و کار باید انجام دهید را شرح دادهایم:
ایجاد یک پیج مخصوص کسب و کار
برای آنکه از شبکهی اجتماعی اینستاگرام به منظور رونق کسب و کار خود استفاده نمایید باید یک اکانت جدا از اکانت شخصی خود داشته باشید. پس از انجام این کار نوبت به ویرایش قسمت بیوگرافی صفحهتان میرسد. پیشنهاد میکنیم اگر در رابطه با کارتان وبسایتی دارید آدرس آن را در این قسمت درج کنید تا کاربران به سایتتان نیز مراجعه کنند. انجام این کار علاوه بر اینکه اعتماد مشتریان را افزایش میدهد باعث بهبود سئو وبسایت شما نیز خواهد شد.
برای آنکه مردم به درستی با کسب و کارتان آشنا شوند لازم است نوشتههای بیوگرافی و عکس پروفایل گویای شغلتان باشند. این قسمت اولین برخوردی است که کاربران با پیج شما دارند پس در ویرایش و آمادهسازی آن نهایت دقت را به خرج دهید. یکی دیگر از کارهای جالبی که برای قسمت بیوگرافی میتوان انجام داد استفاده از هشتگها برای شغل یا مهارتتان است، اینگونه توجه افراد بیشتر به پیجتان جلب خواهد شد.
تولید محتوای خلاقانه | مهمترین گام در رونق کسب و کار در اینستاگرام
تولید محتوا تنها به نوشتن یک متن محدود نمیشود و انواع مختلفی دارد. توجه داشته باشید که اینستاگرام عمدتا یک شبکهی عکس محور است و یکی از دلایل معروف شدن آن نیز همین مورد میباشد؛ چراکه همهی افراد با هر ملیت و زبان با دیدن یک تصویر منظور آن را متوجه خواهند شد. از این رو یکی از مواردی که در رونق کسب و کار در اینستاگرام حائز اهمیت است تولید محتوای متنی، تصویری و ویدئویی باکیفیت و خلاقانه میباشد. برای انجام این کار باید با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و ایلوستریتور برای ادیت عکس و ویدئو آشنایی داشته باشید.
تحقیقات انجام شده نشان میدهند تهیهی تصاویر باکیفیت از محصولات رابطهی مستقیمی با خرید مشتری دارد؛ پس توجه داشته باشید که همهی کاربران قصد خرید کالاهایتان را ندارند و شما ابتدا باید بر روی آنها تاثیر بگذارید و آنها را ترغیب به خرید نمایید. روزلوشن تصاویر در اینستاگرام ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ است پس بهتر است عکسهای خود را در فتوشاپ با همین سایز طراحی کنید تا تصاویر به هنگام آپلود در این شبکهی اجتماعی دچار افت کیفیت نشوند. یکی دیگر از مواردی که در ویرایش و طراحی تصاویر باید به آن توجه داشت رنگ قالب عکس است، چراکه تصاویر با رنگهای روشن و شاد مخاطبان بیشتری در شبکهی اجتماعی اینستاگرام دارند.
همچنین آشنایی با اصول محتوا نویسی برای نوشتن کپشن کمک بسیاری به شما در جذب مخاطب خواهد کرد. برای نمونه باید بدانید که چه لحنی برای مخاطبانتان بیشتر مناسب است و یا چگونه محتواهای خود را ویرایش کنید که منحصر به فرد باشند؟ هر میزانکه تواناییها و مهارتهای خود را در این زمینه افزایش دهید سریعتر به اهداف خود دست پیدا میکنید.
درج لوکیشن
سعی کنید لوکیشن شهر یا مکانی که در آن هستید را به هنگام بارگذاری عکسها و ویدئوهای خود درج کنید. انجام این کار که در واقع نوعی شخصی سازی است و شاید ساده باشد اما تاثیر بسیاری در جذب مخاطب دارد. اینگونه افرادی که در شهر و یا منطقهتان هستند بیشتر ترغیب میشوند که از شما خرید کنند. همچنین میتوانید از هشتگ شهر خود نیز در زیر پستهای خود استفاده نمایید تا تاثیر آن بیشتر شود.
ارائهی پیشنهادهای ویژه
یکی از کارهایی که موجب دنبال کردن پیج شما توسط مخاطبان و رونق کسب و کار در اینستاگرام خواهد شد ارائهی تخفیف و پیشنهادهای ویژه است. همهی ما میدانیم که دیدن تخفیف بر روی کالاهایی که همیشه قصد خرید آنها را داشتیم و به دلیل قیمت بالا نتوانستیم آنها را بخریم چقدر لذتبخش است. شما نیز میتوانید بر روی محصولاتی که تعداد کمی از آنها موجود است و یا میخواهید مدلهای جدیدتری از آنها را خریداری کنید تخفیف بگذارید.
همچنین میتوانید برای مشتریانی که چندین دفعه از شما خرید کردهاند پیشنهادهای ویژهای در نظر بگیرید و از این طریق آنها را نسبت به خرید از پیج خود وفادار نمایید. این کارها علاوه بر اینکه باعث محبوبیت پیجتان شده و کسب و کارتان را رونق میدهد در واقع نوعی تبلیغ غیر مستقیم نیز به حساب میآید؛ زیرا فردی که از شما خرید میکند و اینگونه امتیازاتی برای او در نظر گرفته میشود پیجتان را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کرده و آنها را به خرید از شما تشویق خواهد کرد.
داشتن ایدههای منحصر به فرد
برای رونق کسب و کار در اینستاگرام باید ایدههای خلاقانهای داشت و همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم انجام دادن کارهایی که افراد زیادی قبل از شما آنها را انجام دادهاند هیچ تاثیر مثبتی در پیشرفتتان نخواهد داشت. پس با کمی تفکر و مطالعه روشهایی را پیدا کنید که منحصر به فرد بوده و موجب محبوبیت پیج شما نزد فالوورهایتان میشود. یکی از این روشها برگزاری مسابقه در میان کاربران است. این مسابقه میتواند در استوری و پست انجام شود. در حال حاظر بیشتر افراد بهخصوص اینفلوئنسرها به افراد که بیشترین کامنت را در زیر پستهایشان گذاشتهاند و یا افرادی که اکثر پستهای آنها لایک کردهاند جایزه میدهند و اینگونه فالوورها را به لایک و درج کامنت در زیر پستهای خود تشویق مینمایند.
برخی دیگر از افراد نیز با پرسیدن سوالاتی کوییز مانند دربارهی کسب و کار و یا محصولات خود در استوری به فالوورهایشان هدیه میدهند. شما نیز باید روش خود را در انجام اینگونه کارها داشته باشید. پیشنهاد میکنیم پستهایی که لایک و طرفداران بیشتری دارند را شناسایی کرده و از آنها برای جایزه دادن استفاده کنید. برای مثال اگر پیجی در رابطه با محصولات بهداشتی و آرایشی دارید ممکن است پست یکی از عطرهای شما طرفداران بیشتری داشته باشد. پس میتوانید از آن عطر به عنوان جایزهی برندگان مسابقه خود استفاده نمایید.
افزایش فالوور پیج
آخرین و یکی از مهمترین مواردی که در راستای رونق کسب و کار در اینستاگرام باید انجام داد افزایش فالوررهای پیج است. انجام این کار با استفاده از روشهای مختلفی قابل انجام است که از جمله مهمترین آنها میتوان به تبلیغات و خرید فالوور واقعی اشاره نمود. در رابطه با تبلیغات در اینستاگرام میتوان گفت تعرفههای گوناگونی برای آن وجود دارند و بسته به تعداد فالوورهای پیجی که انتخاب میکنید تا تبلیغات شما را انجام دهد قیمتها متفاوتاند. بیشترین قیمت در این زمینه مربوط به تبلیغات در پیجهای سلبریتیها و افراد مشهور است. با این وجود بهتر است تبلیغات خود در پیجهایی انجام دهید که مرتبط با کسب و کار شما هستند چراکه فالوورهای این پیجها همان مخاطبان هدف شما میباشند.
تبلیغ در پیجی که موضوع آن بسیار بیربط با پیج شما است به مراتب بازخورد کمتری از تبلیغ در پیجهای مرتبط خواهد داشت. همچنین اگر قصد دارید فالوور واقعی برای پیج خود خریداری نمایید باید توجه داشته باشید که اینگونه خدمات را از شرکتهای قابل اعتماد بخواهید. از طرفی دیگر حتما مطمئن شوید که فالوورهای خریداری شده واقعی باشند زیرا فالوورهای فیک تاثیر در افزایش درآمد و پیشرفت شما ندارند. برای آنکه فالوورهایی که خریدهاید در پیجتان بمانند اصل تولید محتوا را جدی بگیرید چراکه افراد در صورت جذاب نبودن پیجتان آن را ترک خواهند کرد.
استفاده درست از هشتگها
بسیاری از ما هنگامی که به دنبال یک عکس یا موضوع خاصی میگردیم در قسمت سرچ اینستاگرام هشتگ آن را جستجو میکنیم تا به نتیجهی مورد نظر خود برسیم. اگر هشتگها وجود نداشتند شاید مکانها و مناظر دیدنی زیادی از دید کاربران این شبکهی اجتماعی پنهان میماند؛ پس در واقع هشتگها مانند یک پل میان پستهای مرتبط با یکدیگر عمل میکنند. شما نیز برای آنکه در کسب و کار خود پیشرفت کنید و افراد بیشتری با پیجتان آشنا شوند باید از هشتگها در قسمت کپشن هر پست استفاده نمایید. البته در استوری نیز میتوان از هشتگ استفاده نمود اما عمدهی کاربرد و مزیت آنها برای پستها است.
اگر به دنبال رونق کسب و کار در اینستاگرام هستید سعی کنید هشتگهایی بسیار مرتبط و خاص برای پستهای خود انتخاب نمایید تا مخاطبان هدف شما آنها را ببینند. افرادی که در زمینهی اینستاگرام مارکتینگ فعالیت دارند معمولا توصیه میکنند از هشتگهای چند بخشی در کنار هشتگهای تک کلمهای برای پستهای تجاری استفاده شود تا تاثیر بیشتری داشته باشند. علاوه بر کپشن شما میتوانید به منظور جلوگیری از طولانی شدن این قسمت آنها در زیر پستها برای خود کامنت کنید.