اگر سری به مارکت های اندرویدی مانند گوگل پلی بزنید، با خیل عظیمی از اپلیکیشن های اندرویدی مواجه می شوید که همه کاملا رایگان در دسترس کاربران قرار دارند. با توجه به اینکه بیش از ۳ میلیون اپلیکیشن در گوگل پلی وجود دارد و بیشتر آن ها رایگان است، آیا امکان کسب درآمد از اپلیکیشن اندرویدی در چنین بازار رقابتی وجود دارد؟ در ادامه لیستی از روش های کسب درآمد از اپلیکیشن به صورت دلاری یا ریالی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
بیشتر اوقات شما یک اپلیکیشن ار از مارکت ها دانلود می کنید و بلافاصله شروع به استفاده از آن می کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این اپلیکیشن های رایگان چه سودی برای توسعه دهنده خود دارند و چگونه درآمد کسب می کنند. اگر یک توسعه دهنده هستید و یا صرفا یک کاربر و همین سوال در ذهن شما نیز وجود دارد، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.
روش های کسب درآمد از اپلیکیشن
حقیقت این است که بی شک شما صرفا برای تفریح اپلیکیشن موبایل نمی سازید! توسعه اپلیکیشن یک کسب و کار است و شما باید از آن درآمد کسب کنید تا بتوانید به کار تولید ادامه دهید. راه های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد، امّا باید مناسب ترین روش را برای اپلیکیشن خود استفاده کنید.
با توجه به نوع اپلیکیشن، شما باید مدل کسب درآمدی را انتخاب کنید که مشتری های خود را مجاب به پرداخت کنید. به صورت عمده سه روش کلی کسب درآمد از اپلیکیشن وجود دارد که می تواند برای اپلیکیشن شما سود بالایی داشته باشد.
بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، بیشترین میزان سود دهی و حدود ۷۵ درصد درآمد اپلیکیشن ها از نمایش ویدئو داخل اپ و دادن پاداش در ازای آن می باشد.در رقابتی تنگاتنگ با روش اول کسب درامد، خرید های درون برنامه ای اپ های رایگان قرار دارد. سایر روش های نمایش ویدئوی تبلیغات به کاربر نیز در رده های بعدی پر سود ترین روش های کسب درآمد از اپلیکیشن قرار می گیرند.
حال در ادامه نگاهی به بهترین روش های کسب درآمد از اپلیکیشن می اندازیم:
۱. کسب درآمد از اپلیکیشن با تبلیغات
تبلیغات درون برنامه ای آسان ترین و محبوب ترین روش کسب درآمد از اپلیکیشن ها هستند. روش کار این متود بسیار ساده است. شما اجازه می دهید که تبلیغات روی اپلیکیشن شما نمایش داده شوند و در ازای نمایش تبلیغات درآمد کسب می کنید! میزان درآمد شما بسته به تعداد بارهای دیده شدن تبلیغ (Impression) و تعداد کلیکی که روی تبلیغات انجام می شود متفاوت خواهد بود.
پس اگر برای ساخت اپلیکیشن خود وقت و هزینه زیادی را صرف کرده اید، با نمایش تبلیغات روی اپلیکیشن خود می توانید تا میزان زیادی سرمایه خود را بازگردانید.
برای نمایش تبلیغات بر روی اپلیکیشن خود نیاز است که شما از یک پلتفرم تبلیغاتی استفاده کنید.
۵ نوع مختلف از ad ها یا تبلیغات وجود دارد که شما می توانید در اپلیکیشن خود پیاده سازی کنید.
- Banner – این نوع از تبلیغات در بالا یا پایین صفحه موبایل قرار داده می شوند. به طور کلی، این نوع از تبلیغات کمتر مداخله ایجاد می کنند و به کاربر اجازه می دهند که روند استفاده از اپلیکیشن را به صورت طبیعی ادامه دهد. از طرفی دیگر، بنر ها نرخ کلیک پایین تری دارند و میزان شناخته شده بودن برند روی آن ها تاثیر دارد.
- Video – تبلیغات ویدئویی معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول دارند و در قسمتی از اپ قرار داده شده و به صورت خودکار پلی می شوند. تبلیغات چایزه دار (rewarded video ads) نوعی از تبلیغات ویدئویی هستند که کاربر بعد از تماشای آن ها جایزه (معمولا اعتبار در بازی) دریافت می کند.
- Native – این نوع از تبلیغات به صورت طبیعی داخل اپ ادغام می شوند. این تبلیغات می توانند به صورت محتوای اسپانسر شده ای باشند که برای توسعه یک محصول یا برند در اپ جایگذاری می شوند. از آنجایی که این تبلیغات کاملا ادغام شده اند، کمترین میزان تداخل را برای کاربر ایجاد می کنند و آزار دهنده نیستند و به همین دلیل روش مناسب برای کسب درآمد از اپلیکیشن محسوب می شوند.
- Interstitial – این تبلیغات به صورت پاپ آپ های فول اسکرین هستند در در لحظه خاصی در بازی نمایش داده می شوند. این تبلیغات معمولا زمانی که اپ باز یا بسته می شود نمایش داده می شوند. کاربر یا می تواند تبلیغ را ببندد یا با کلیک روی آن محتوای تبلیغ را ببیند.
- Incentivized – تمام کاربران دوست دارند جایزه بگیرند و از دیدن تبلیغ متنفرند! با استفاده از ابزاری خاص، می توان پاداشی را برای کاربر به ازای انجام دادن یک اکشن خاص در بازی اختصاص داد. این اکشن می تواند پر کردن فرم، به اشتراک گذاری محتوا یا هر کار دیگری باشد. در این روش، سود به دست آمده از طریق پول بازی و از طریق اسپانسر شدن لحاظ می شود.
کسب درآمد دلاری از اپلیکیشن با ادموب گوگل
معتبر ترین و محبوب ترین پلتفرم تبلیغاتی سرویس ادموب گوگل (Google AdMob) است. با استفاده از این سرویس تبلیغاتی می توانید به راحتی با نمایش تبلیغات در اپلیکیشن iOS یا اندروید خود درآمد دلاری کسب کنید.
در زمینه سرویس های تبلیغاتی نام های مختلفی وجود دارد مانند Chartboost، AdColony و UnityAds. امّا اگر به دنبال کاملترین و مطمئن ترین گزینه هستید، بی شک ادموب گوگل بهترین گزینه است. ویژگی های سرویس ادموب گوگل شامل موارد زیر می شود:
- شما به صورت دلاری درآمد کسب می کنید که بی شک در ایران بسیار ارزشمند است!
- تسویه حساب ها سریع و به موقع انجام خواهند شد.
- تبلیغاتی که نمایش داده می شوند ریسپانسیو بوده و بر روی دستگاه های مختلف به بهترین نحو ممکن نمایش داده می شوند تا تجربه کاربری تحت تاثیر قرار نگیرد.
- تبلیغات بسیار متنوع هستند و مرتبط ترین تبلیغات با موضوع اپلیکیشن شما نمایش داده خواهند شد.
تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که ادموب گوگل یک روش بسیار ساده برای کسب درآمد از اپلیکیشن است که می توانند به شدت توجه صاحبان اپلیکیشن ها را به خود جلب کند. امّا آیا این روش بی دردسر هم هست؟ متاسفانه باید بگوییم به دلیل تحریم های موجود به همین راحتی نمی توان حساب ادموب ساخت، کسب درآمد کرد و درآمد را برداشت کرد.
شاید تا به حال با دردسرهای ساخت حساب ارزی و خرید اکانت دولوپر گوگل پلی آشنا شده باشید و شاید موفق به داشتن یک حساب ارزی شده اید، امّا برای ادموب گوگل علاوه بر حساب ارزی، وجود یک آدرس فیزیکی و هویت خارج از ایران نیز ضروری است. توجه داشته باشید که برای برداشت درآمد یک کد تاییدیه با نامه به آدرس فیزیکی مد نظر ارسال خواهد. پس صرفا فراهم کردن آدرس فیزیکی کفایت نخواهد کرد!
اما اگر امکان داشتن الزامات استفاده از اد موب را ندارید، می توانید از متخصصان تیم تاپ سئو در جهت استفاده از سیستم ادموب روی اپلیکیشن خود کمک بگیرید.
کسب درآمد از اپلیکیشن با خرید درون برنامه ای
اپ هایی که رایگان هستند ولی امکان خرید ارز های بازی با پول واقعی وجود دارد Freemium نامیده می شوند. در چنین اپلیکیشن هایی، خریدهای درون برنامه ای روشی دیگر برای کسب درآمد از اپلیکیشن ها است. در این روش کاربر برای باز کردن ویژگی ها یا مراحلی خاص از اپلیکیشن یا بازی نیازمند پرداخت هزینه است. یک مثال ملموس بازی کلش او کلنز است که در آن کاربران می توانند با پرداخت هزینه جم خریداری کنند و با سرعت بیشتری در بازی پیشرفت کنند.
استراتژی خرید های درون برنامه ای سه دسته عمده دارد:
- آیتم های تمام شدنی یا Consumable – آیتم هایی هستند که در بازی یک بار استفاده شده و تمام می شوند. مثال: پول بازی، جان و غیره
- آیتم های تمام نشدنی یا Non-consumable – آیتم هایی هستند که به صورت دائمی استفاده می شوند. مثال: حذف تبلیغات یا آیتم های ثابت
- حق عضویت یا Subscription – به کاربر اجازه می دهد که محتوا و ویژگی های جدیدی را برای مدت محدودی در بازی باز کند
همان طور که در بالاتر گفته شد، این روش پر بازده ترین روش کسب درآمد از اپلیکیشن است امّا مانند روش تبلیغات درون برنامه ای، این روش هم دارای یک سری پیش نیاز و محدودیت برای کاربران ایرانی است.
حتما می دانید که برای انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی باید حساب توسعه دهندگان گوگل (Google Developers Account) داشته باشید. امّا اگر اپلیکیشن شما پولی باشد یا دارای خرید درون برنامه ای باشد، باید حتما مرچنت اکانت گوگل (Google Merchant Account) داشته باشید. داشتن مرچنت اکانت گوگل نیازمند این است که شما حتما آدرس فیزیکی در خارج از کشور داشته باشید و مراحل تایید آن را طی کنید.
اگر مایل هستید اپلیکیشن پولی یا دارای پرداخت درون برنامه ای خود را در گوگل پلی منتشر کنید ولی دسترسی به مرچنت اکانت گوگل برای شما غیر ممکن است، جای هیچ نگرانی نیست.
۳. کسب درآمد از اپلیکیشن با انتشار اپ پولی
شما وقت و هزینه زیادی را برای ساخت اپلیکیشن خود صرف کرده اید و منطقی است که بخواهید روی آن قیمت بگذارید و بفروشید. شما اگر اپلیکیشن خود را برای مبلغ ۰.۹۹ دلار به فروش برسانید، با یک میلیون دانلود شما می توانید درآمد میلیون دلاری داشته باشید! این مسئله بسیار هوس برانگیز به نظر می رسد امّا مشکل اینجاست که با وجود اپلیکیشن های رایگان کمتر کسی حاضر می شود که برای استفاده از یک اپلیکیشن موبایلی هزینه صرف کند.
راه منطقی دیگر این است که شما برای اپلیکیشن خود حق اشتراک در نظر بگیرید. این بدین معناست که کاربران قادر خواهند بود که اپلیکیشن شما را به صورت رایگان نصب کنند و از ویژگی های محدودی به صورت رایگان بهره ببرند. امّا برای بهره بردن از تمامی ویژگی ها باید حق اشتراک ماهانه پرداخت کنند. از نمونه های این اپلیکیشن ها می توان اپلیکیشن های پخش موزیک مانند اسپاتیفای را نام برد که ورژن رایگان آن امکان استریم رایگان موزیک را فراهم می کند و با پرداخت حق اشتراک کاربران می توانند موزیک ها را دانلود کنند.
انتشار اپلیکیشن پولی و یا دارای حق اشتراک روش بسیار مناسبی برای کسب درآمد از اپلیکیشن است، امّا فراموش نکنید که این کار هم نیازمند داشتن مرچنت اکانت گوگل خواهد بود.
۴. بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ
ریفرال مارکتینگ با روش های تبلیغات درون برنامه رابطه مستقیمی دارد و به آن همکاری در فروش نیز می گویند. روش کار به این صورت است که اطلاعات یک همکار در داخل اپ شما قرار داده می شود و به ازای کلیک یا نصب، شما پاداش دریافت می کنید.
مدل ریفرال مارکتینگ می تواند به روش های زیر پیاده سازی شود:
- معرفی یک اپلیکیشن دیگر
- تبلیغات درون برنامه ای
- تبلیغات محصولات یا خدمات اپ دیگر داخل فروشگاه اپلیکیشن خود
کمپانی های بسیاری مانند Admob گوگل و Flurry وجود دارند که می توانند به شما در پیدا کردن شبکه همکاری در فروش کمک کنند. در این مدل از کسب درآمد از اپلیکیشن، درآمد حاصله به روش های زیر محاسبه می شود:
- CPM – شما به ازای بارهای دیده شدن تبلیغ هزینه دریافت می کنید
- CPC – شما به کلیک شدن روی تبلیغ هزینه دریافت می کنید
- CPV – شما به ازای بارهای دیده شدن ویدئو یا سایر اکشن ها هزینه دریافت می کنید
- CPI – شما به ازای نصب اپ تبلیغ شده هزینه دریافت می کنید
۵. مدل اسپانسری
به دست آوردن یک اسپانسر یکی از بهترین روش های کسب درآمد از اپلیکیشن محسوب می شود. از این مدل برای اپلیکیشن هایی استفاده می شود که در حال حاضر منتشر شده اند و کاربران زیادی دارند. اپلیکیشن هایی که در حوزه های خاص فعالیت دارند می توانند با اسپانسرهایی در همان حوزه ارتباط برقرار کنند تا با نمایش تبلیغات برند آن ها در اپلیکیشن کسب درآمد داشته باشند.
امّا نکته بسیار مهمی که باید در نظر بگیرید این است که این مدل کسب درامد معمولا برای اپلیکیشن هایی مناسب است که در حوزه بسیار خاصی فعالیت دارند یا ایده بسیار نابی پشت آن هاست. زیرا پیدا کردن اسپانسر برای اپلیکیشن بی شک کار ساده ای نخواهد بود.
۶. مدل کراد فاندینگ (Crowdfunding)
روش کرادفاندینگ یکی از روش های نسبتا جدید برای کسب درآمد از اپلیکیشن محسوب می شود. پلتفرم هایی وجود دارد که توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن خود را معرفی کنند و از حمایت کنندگان بخواهند که مبالغ پایینی را برای توسعه و بازاریابی اپلیکیشن بپردازند. از جمله محبوب ترین پلتفرم ها برای کرادفاندینگ اپلیکیشن می توان به Kickstarter، indiegogo، CrowdFunder و AppsFunder اشاره کرد.
این روش کسب درامد هم مخاطرات خودش را دارد، زیرا توسعه دهنده باید ارزش و پتانسیل اپلیکیشن خود را به بهترین نحو ممکن به افراد ثابت کند.
۷. ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ همیشه یک روش بازاریابی بسیار مفید در صنایع و حوزه های مختلف بوده است. در این روش، آدرس ایمیل کاربران جمع آوری می شود و محتوا یا خدمات مد نظر برای کاربران ارسال می شود. روش ایمیل مارکتینگ برای مواردی که نرخ حفظ کاربر پایین است و یا اینکه ویژگی های جدید به اپ اضافه شده است، کاملا کاربردی هست.
روش های مختلفی برای جمع آوری ایمیل کاربران وجود دارد:
- نمایش پاپ آپ و درخواست وارد کردن ایمیل کاربر در ازای یک جایزه
- استفاده از SDK فیسبوک که در آن از کاربر می خواهد که با ایمیل ثبت نام کند
- استفاده از ابزارهای دیگر برای جمع آوری ایمیل
سوالات متداول در خصوص کسب درآمد از اپلیکیشن در ایران
بهترین روش کسب درآمد از اپلیکیشن چیست؟
روش نمایش تبلیغات درون برنامه ای پر بازده ترین روش کسب درامد از اپلیکیشن محسوب می شود.
روش فعال سازی تبلیغات درون برنامه ای اپلیکیشن به چه صورت است؟
برای نمایش تبلیغات درون برنامه ای و کسب درامد شما می توانید از سرویس های ایرانی مانند تپسل و یا سرویس های خارجی مانند ادموب گوگل استفاده کنید.
نتیجه گیری
کسب درآمد از اپلیکیشن امروزه می تواند یک روش بسیار مناسب برای کسب درآمد ارزی و ریالی باشد. در واقع، بازار داغ اپلیکیشن ها فرصتی است که می توان از آن برای کسب درآمد بالا و کاملا قانونی استفاده کرد. از میان روش هایی که در بالا توضیح داده شد، روش تبلیغات درون برنامه ای بهترین روش برای استفاده در ایران است و اگر نگران محدودیت های ادموب گوگل برای ایرانیان هستید، پیشنهاد ما به شما این است که همین الان با ما تماس بگیرید.