[av_textblock size=” font_color=’ color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k5jedm4x’ admin_preview_bg=”]
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
هدف اصلی این مقاله این است که بدانید چگونه میتوانید از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود برای موفقیت استفاده کنید. اما برای درک این موضوع، ابتدا باید تعریف دیجیتال مارکتینگ را بدانید. Digital Marketing مجموعه ای از فعالیتهایی ست که برای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام میگیرد. این یک تعریف بسیار ساده از بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing بود. در واقع، بازاریابی دیجیتال بسیار گستردهتر از سایر روشهای بازاریابی سنتی است. در این مقاله به تعریف دقیق دیجیتال مارکتینگ و کارکردهای این نوع بازاریابی می پردازیم.
دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست؟
دیجیتال مارکتینگ شامل تمام روش های بازاریابی است که از یک دستگاه الکترونیکی یا اینترنت برای تبلیغ، فروش، نظارت، معرفی محصولات یا خدمات و ارتباط با مشتری ، استفاده می شود. شرکت ها با استفاده از کانال های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات در گوگل و سایر وب سایت ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود برنامه ریزی می کنند.
چرا بازاریابی دیجیتال؟
آیا شما از تعداد افرادی که از تلفنهای همراه خود برای انجام کار روزانه خود استفاده میکنند آگاهی دارید؟ مطمئنا دقیقا نمیدانید اما حدودا چرا.این روزها تقریبا هر عضو از خانواده به یک تلفن همراه مجهز شده است، آن هم از نوع هوشمند. با گسترش شبکههای اجتماعی و محبوبیت آنها در کشور، استفاده از گوشیهای هوشمند در کشورافزایش یافتهاست. از طرفی می دانیم که هر کجا سیل عظیمی از مردم وجود دارد، قطعا بهترین مکان برای تبلیغ است. با این تفاسیر فضای دیجیتال بهترین فرصت برای بازریابی و تبلیغات محصولات و خدمات شماست.
ابزار های دیجیتال مارکتینگ
ابزارهای متعددی برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که با توجه به استراتژی بازاریابی اینترنتی خود باید تصمیم بگیرید که کدام یک از ابزارها برای شما مناسب تر است. البته برای موفقیت در این کار بهتر است مجموعه ای از ابزارها را بکار بگیرید.
- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- تبلیغات کلیکی (PPC)
- بازاریابی وابسته
- تبلیغات بومی
- بازاریابی خودکار
- ایمیل مارکتینگ
- PR یا روابط عمومی آنلاین
- بازاریابی درونگرا
در ادامه به توضیح مختصر هر یک از این موارد می پردازیم.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO):
بهینه سازی وب سایت برای کسب رتبه بندی بالاتر در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل و در نتیجه افزایش ترافیک رایگان و طبیعی برای وب سایت است. کانال هایی که از SEO استفاده می کنند شامل وب سایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها هستند. روش های مختلفی برای بهینه سازی سایت وجود دارد. این روش ها شامل:
سئوی داخلی : این نوع از SEO بر روی محتوا و ساختار موجود در صفحات وب سایت متمرکز است. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای یافتن میزان جست وجوی کلمه کلیدی یا کلمات مشابه آن، شما می توانید به سؤالات خوانندگان پاسخ دهید و در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) رتبه بالاتری را کسب کنید.
سئوی خارجی: این نوع از بهینه سازی سایت بر روی تمامی فعالیت هایی تمرکز دارد که خارج از وب سایت شما صورت میگیرد. ممکن است بپرسید فعالیتی که خارج از وب سایت صورت میگیرد چگونه می تواند بر روی سئوی آن تاثیر بگذارد؟ پاسخ این سوال به دست “لینک های ورودی” یا “بک لینک ها” است. هرچه تعداد و البته کیفیت لینک هایی که از سایت های دیگر به وب سایت شما داده میشود، بیشتر باشد تاثیر بیشتری بر روی رتبه ی سایت شما خواهد داشت.
سئوی فنی: این نوع از سئو به مجموعه فعالیت های گفته میشود که بر روی ساختار و کدهای نوشته شده در سمت Backend سایتتان تمرکز دارد. این بخش به بهینه سازی تصاویر، ساختار کلی وبسایت، فایل css و… وابسته است.
بازاریابی محتوا
منظور از بازاریابی محتوا، ایجاد محتوای مرتبط با کسب و کار و ارتقای کیفیت آن است. بازاریابی محتوا معمولا به منظور افزایش آگاهی مشتری از برند و کسب و کار شما و همچنین افزایش ترافیک سایت صورت میگیرد.
روش هایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش داشته باشند عبارتند از:
مقالات سایت: نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ سایتتان به شما کمک می کند تا هم بتوانید تخصص خود را بهتر معرفی کنید و هم ترافیک طبیعی بیشتری به سمت سایت خود هدایت کنید. این کار موجب میشود بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتری بالفعل خود تبدیل نمایید.
کتاب های الکترونیکی و مقالات تخصصی: کتاب های الکترونیکی، مقالات تخصصی در مورد یک موضوع خاص یا معرفی جامع یک محصول و محتواهای طولانی مشابه، به بازدیدکنندگان وب سایت آموزش می دهند. همچنین به شما اجازه می دهند تا بتوانید در قبال این نوع آموزش ها، اطلاعات تماس بازدیدکنندگان سایت را دریافت نمایید و از این طریق آنها را به مشتریان خود تبدیل نمایید.
اینفوگرافیک ها: اینفوگرافیک ها نوعی از محتوای بصری هستند که به بازدیدکنندگان وب سایت تجسم مفهومی و تصویری از مطالب شما ارائه می دهند.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
دیجیتال مارکتینگ از طریق شبکه های اجتماعی منجر به برندسازی و آگاهی از کسب و کار شما میشود.همچنین ترافیک سایتتان را افزایش میدهد. کانال هایی که می توانید از آنها برای بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:
فیس بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، یوتویوب، تلگرام، آپارات، پینترست و …
تبلیغات کلیکی (PPC)
pay per click یا تبلیغات کلیکی یک روش تبلیغاتی برای افزایش بازدید سایت شماست. در این روش شما به ازای هر کلیک بازدید کننده بر روی تبلیغتان پول پرداخت می کنید. یکی از رایج ترین انواع تبلیغات کلیکی، تبلیغات گوگل یا Google ads است که به شما امکان میدهد که بسته به هزینه ای که در نظر میگیرد در بخش تبلیغات گوگل و در رتبه های بالاتری نسبت به رتبه ی واقعی سایتتان قرار بگیرید. کانال های دیگری هم برای تبلیغات وجود دارد از جمله: تبلیغات در فیسبوک و توییتر و لینکدین.
بازاریابی وابسته
این نوع از تبلیغات به این ترتیب است که در آن شما به ازای تبلیغ محصول یا خدمات دیگران در وب سایت خود، کمیسیون دریافت میکنید. اینکار را میتوانید برای محصولات خود نیز در وبسایت های دیگر انجام دهید و به افرادی که محصول شما را به دیگران معرفی می کنند، کمیسیون بدهید.
بازاریابی بومی یا native marketing
تبلیغات بومی نوعی از بازاریابی است که اطلاعات مفید، جذاب و هدفدار را برای مخاطبان ارائه می کند، به نحوی که تبلیغ به شکل محتوای خود سایت یا غیر تبلیغی به نظر بیاید. این نوع از تبلیغات توجه مخاطب را به خود جلب میکند و او را با خود همراه می سازد و باعث افزایش نمایش ها و ضریب کلیک میشود.
بازاریابی خودکار یا اتوماتیک
بازاریابی اتوماتیک به نرم افزارهایی اشاره دارد که به منظور بهینه سازی و سرعت بخشیدن به عملیات بازاریابی شما به کار می رود. با استفاده از این ابزارها بسیاری از کارهای تکراری به صورت اتومات انجام خواهد شد. عملیاتی که می توان آنها را با استفاده از روش های اتومات انجام داد عبارتند از :
- ارسال ایمیل خبرنامه
- زمانبندی ارسال پست ها در شبکه های اجتماعی
- پیگیری و گزارش گیری از کمپین های تبلیغاتی
ایمیل مارکتینگ
خیلی از کسب و کارها از ایمیل مارکتینگ به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای به اشتراک گذاشتن مقالات جدید سایت ، معرفی محصولات جدید ، پیشنهاد تخفیف روی محصولات یا اعلان اتفاقات و مناسبت ها مورد استفاده قرار میگرد که منجر به هدایت شدن افراد به سایت یا بخش مقالات یا فروشگاه میشود.
PR یا روابط عمومی آنلاین
روابط عمومی آنلاین روشی است که به وسیله آن افراد، شرکتها و سازمانها با مردم از طریق نشر اطلاعات ارتباط برقرار میکنند. این نشر اطلاعات معمولا از طریق درج خبر و رپورتاژ آگهی در سایتهای خبری و نشریات موثق صورت میگیرد. در دنیای کسب و کار امروز، روابط عمومی نقش کلیدی ایفا میکند و میتواند در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان پیشین یک مجموعه بسیار موثر باشد.
بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای به نوعی از بازاریابی گفته میشود که در آن ارتباط بین مشتری و کسب و کار از طرف مشتری صورت میگیرد و اوست که شما را پیدا میکند. برای مثال مخاطب برای یافتن سوال یا نیاز خود در گوگل یا شبکه های اجتماعی جستجو میکند و به شما میرسد. بنابراین خودش به سایت شما جذب شده است نه اینکه شما او را وادار به بازدید از سایت خود کرده باشید. این نوع از بازاریابی در مقابل نوع دیگری از بازاریابی به نام بازاریابی برونگرا قرار میگیرد که در آن ارتباط بین مشتری و کسب و کار از طریق خود کسب و کار صورت میگیرد. مثل دیدن تبلیغ.
سخن آخر
بازاریابی دیجیتال، ماهیت اصلی هر کسب و کار آنلاین است. در واقع، بازاریابی دیجیتال بخشی جداییناپذیر از تجارت اینترنتی است. استفاده از ابزارهای ذکر شده در این مقاله برای هر کسبوکار آنلاین اجباری است. هیچ کسب و کار اینترنتی وجود ندارد که از این روشها استفاده کرده و در حال حاضر موفق نباشد. با توجه به نوع کسبوکار شما میتوانید تا آنجا که میخواهید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. امیدوارم با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی اینترنتی به خوبی آشنا شده باشید.
[/av_textblock]